Thursday, November 24, 2005

Aktivis Manila kecam AS

OLONGAPO (Filipina): Aktivis hak asasi wanita semalam berpiket di hadapan pejabat pendakwa kerajaan di Manila, di mana enam anggota Marin Amerika yang didakwa merogol wanita Filipina akan menjawab pertuduhan pada permulaan siasatan.

Dakwaan serangan seks ke atas wanita berusia 22 tahun di bekas pangkalan tentera laut Amerika di Subic mencetuskan kemarahan di Filipina yang pernah dijajah Amerika. Minggu lalu kerajaan membuat permintaan rasmi untuk menahan anggota Marin terbabit.

Mereka ditahan oleh Kedutaan Amerika sejak aduan difailkan 1 November lalu dan kerajaan Amerika tidak menyatakan sama ada mereka akan dipindahkan atau tidak.

Berpuluh-puluh ahli kumpulan wanita Gabriela berhimpun di hadapan Dewan Kehakiman, Bandar Olongapo, 80 kilometer di barat daya Manila, dengan membawa sepanduk menyeru dimansuhkan Perjanjian Tentera Pelawat yang membolehkan tentera Amerika berlatih di Filipina. Mereka melaungkan kata ‘keluar sekarang tentera Amerika’ dan ‘Amerika penjajah, pengganas seks.’

Setiausaha Kehakiman Raul Gonzales berkata pihak berkuasa Amerika memberikan komitmen mereka untuk menghadirkan anggota Marin terbabit apabila diperlukan. Tetapi tidak jelas sama ada tentera berkenaan hadir atau hanya menghantar peguam mereka semalam.

Pendakwa berkata mereka memanggil anggota Marin itu, wanita terbabit dan saksi, tetapi menyatakan mereka tidak berhak mengarahkan tentera Amerika berkenaan untuk hadir.

Pendakwa Bandar Olongapo Prudencio Jalandoni berkata beliau akan meminta anggota Marin itu membuat kenyataan bersumpah berhubung aduan rogol itu.

“Kami akan memastikan semua tertuduh dibicarakan berdasarkan undang-undang Filipina. Jika didapati bersalah melakukan jenayah mereka akan dihukum dengan undang-undang negara ini,” kata Setiausaha Luar Alberto Romulo kelmarin. – AP

Petikan: Berita Harian 24 November 2005

0 Comments:

Post a Comment

<< Home