Sunday, February 12, 2006

Provokasi Barat vs Jihad Islam

Vendor internet pula hina Rasulullah

WASHINGTON: Penjual baju-T menerusi internet, MetroSpy, terus menyemarakkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia apabila mengeluarkan baju-T memaparkan kartun Nabi Muhammad memakai serban berbentuk bom.

Kartun kontroversi yang pada mulanya disiarkan akhbar Denmark sebelum dicetak semula oleh beberapa akhbar Eropah, mencetuskan kemarahan umat Islam kerana paparan itu jelas menghina Nabi Muhammad dan Islam.

Tanpa menghiraukan imej tunjuk perasaan ganas yang disiarkan dari Asia Barat, MetroSpy memutuskan untuk menjual baju-T berkenaan dengan lakaran kartun itu terpampang di bahagian depan, berharga AS$18.99 (RM70) setiap satu.

“Kita tidak boleh membiarkan pengganas menang. Kita tidak boleh menggalakkan tindakan tidak bertamadun ini dengan tunduk kepada desakan mereka,” kata pengurus produk MetroSpy, Nate Thomas, merujuk kepada tindakan penunjuk perasaan Islam merosakkan bangunan dan membakar bendera.

Dalam laman web http://www.shopmetrospy.com/, MetroSpy mengutuk taktik penunjuk perasaan dan menggalakkan pelanggannya untuk bangun menentang keganasan.

“Kegagalan mencetak imej ini bermakna pengganas menang. Kami mahukan contoh mudah untuk mengamalkan kebebasan berucap dan menentang pengganas. Ciptaan ini sempurna,” katanya.

Sehingga kini, baju-T menghina pemimpin agung Islam itu menjadi barang paling laris dengan lebih 120 tempahan dibuat pada hari pertama ia mula dijual. – Agensi

Petikan: Berita Harian 12 Februari 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home