Thursday, November 09, 2006

Siapakah Sebenarnya Pengganas?

Abu Bakar cabar Bush berdialog

JAKARTA 8 Nov. – Ulama terkemuka Indonesia, Abu Bakar Bashir mencabar Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush untuk mengadakan perbincangan dengan beliau berhubung isu keganasan semasa lawatannya ke Indonesia bulan ini.

“Ustaz mencabar Bush. Jika beliau serius dan benar-benar seorang lelaki sejati, beliau harus menjemput ustaz untuk berdialog,” kata jurucakap bagi Majlis Mujahidin Indonesia (MMI), Fauzan Al-Ansori kepada AFP.

Menurut beliau, pertubuhannya tidak mempunyai rancangan untuk menghubungi Kedutaan AS atau kerajaan di sana bagi mengendalikan perbincangan yang dicadangkan itu.

“Kami telah mempunyai pengalaman pahit sebelum ini apabila ustaz mahu bertemu dengan Condolleeza Rice (Setiausaha Negara AS) dan hanya ditunjukkan pintu sahaja,” jelas Fauzan.

Tambah beliau, jemputan untuk mengadakan rundingan itu seharusnya datang daripada Bush sendiri kerana beliau satu-satunya yang melabelkan Abu Bakar sebagai seorang pengganas.

“Apa yang ingin ustaz Abu Bakar mahu bincangkan dengan Bush adalah, siapakah sebenarnya pengganas, dan siapakah yang sebenarnya tidak mahu keamanan di dunia,” kata Fauzan.

Abu Bakar adalah pengerusi MMI, pertubuhan yang menjadi payung bagi menyokong pelaksanaan undang-undang Syariah Islam, telah menuduh Bush sebagai pengganas. – AFP

UM 9.11.2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home